Szelepek:
Legyen sz szv- vagy kipufogszelepekrl, a motorsport- vagy tuning clra kszlt szelepeknek a szriamotorokban megszokott ignybevteltl eltr, nehezebb krlmnyek kztt kell helytllniuk. Emiatt az erre a clra kszlt szvszelepeket ersebb, az ignybevtelnek jobban ellenll anyagbl ksztik.
Mg ellenllbbaknak kell lennik a kipufogszelepekhez hasznlt anyagoknak, mert ki kell brniuk akr 1000 Celsius-fokot is. Nehezti az anyagvlasztst, hogy a szelep slya sem mellkes. Egyik ilyen tvzet a Nickelvac(R) 80A, amely 13 klnbz sszetevbl ll. Anyagsrsge 8,16 gramm/ cm3. Ahol ez nem lenne elg, ott alkalmazzk a Nickelvac 800-as anyagbl kszlt szelepeket, amelyek az 1300 Celsius-fokos hmrskletet is kibrjk, emellett slyuk is kisebb, mert az anyagsrsgk nem ri el a 7,95 gramm/cm3-t.
A slycskkents fokozhat mg az reges szr szelepekkel is. Ezzel a mdszerrel kb. 25 szzalkkal tehetk mg knnyebb a szelepek. Olyan szelepeket is ksztenek, amelyeknek a szra ntriumot tartalmaz. Ezeknek a kristlyoknak az olvadspontja 98 Celsius-fok, a forrspontja 883 Celsius-fok. A ntrium folykony llapotban kilencszer jobb hvezet, mint az acl, ezrt gyakran hasznljk kipufogszelepek htsre. A gyakorlatban ez gy trtnik, hogy a nyl kipufogszelepben elhelyezked ntrium, amely kb. 45-50 szzalka a bels trfogatnak, a szeleptnyr fel mozdul, ahol a kiraml gzokbl keletkez ht elvonja, majd a szelep zrsakor a szelepszr fel leadja a sokkal hidegebb htfolyadknak a szelepvezetn s a hengerfejen keresztl.
Ezltal a szeleptnyr hmrsklete j 100 Celsius-fokkal alacsonyabb a tmr szr szelepekhez viszonytva. Ez a klnbsg tovbb fokozhat, ha nemcsak a szelepszrban, hanem a szeleptnyrban is ntriumot helyeznk el. Egy viszonylag j megoldssal tallkozhatunk a Toyota Altezza (Lexus IS200) motorjban, ahol High Performance Titanium MMC (Metal Matrix Composite) anyagbl kszlt szelepeket hasznlnak.
Ennek az els hallsra drgnak tn anyagnak – a fejlesztseknek hla – cskkentett ellltsi kltsge lehetv tette, hogy szriamotorokban is hasznljk.
A TiMMC anyagbl kszlt szelepek 40 szzalkkal, a szeleprugk 16 szzalkkal lettek knnyebbek. gy a motor maximlis fordulatszma 10 szzalkkal ntt, ugyanakkor ebben a magas fordulatszm- tartomnyban mrhet zajszint 3 decibellel cskkent.
A versenymotorokban (ahol a szablyok engedik) szintn hasznlhatak titniumszelepek, ezek lehetnek tbbek kztt Ti-6-Al-4V vagy Ti3Al tvzetek. Ezeket a szelepeket specilis molibdn-bevonattal ltjk el. A szelepek szrn krmbevonat is lehet, vagy nitridljk az egsz szelepet. A nitridlsnak tbb elnye is van. Az egsz szelepre kiterjed, nem csak a szelepszrra, s a kezelt fellet simbb, mint a krmozs esetn. A felleti kemnysg minimum 800 HV, amely nagyobb, mint az aclszelep a bevonat alatt. A szelep szeleplssel rintkez fellete ellenllbb vlik a nitridls ltal, pldul jobban elviseli az alkohol vagy nitro fmkrost hatsait is. Berilliumbl kszlt szeleplsekhez is hasznlhat.
A motorsport clra kifejlesztett szelepek lehetnek mg Inconel vagy Nimonic (80A) anyagbl is, ezeknek az anyagoknak az sszettelt az SAE (Society of Automotive Engineers, Amerikai Autmrnkk Szvetsge) J775 szm elrsa szablyozza. A motorok teljestmnyt, nyomatkt, egsz karakterisztikjt nagyban befolysoljk a szelepek mretei. A ktszelepes motorokban nagyobb szelepeket, a hrom-, ngy-, t- vagy hatszelepes (Maserati) motorokban kisebbeket alkalmaznak. Ennek oka, hogy a kt vagy tbb kisebb szelep nagyobb beramlsi terletet ad, mint egy nagyobb, emellett a mozgatand sly (kisebb szeleptnyr s vkonyabb szelepszr) s az ehhez tartoz ruger is kisebb lehet. Ezltal magasabb fordulatszm s teljestmny rhet el. A beramlsi terlet megnvekedse (40-50 szzalk) miatt olyan vezrmtengelyeket lehet alkalmazni, amelyek rvidebb ideig tartjk nyitva a szelepeket, ezltal n az alacsony s kzpes fordulatszm-tartomnyban leadott teljestmny.
Legyen sz akr kt-, akr tbbszelepes motorrl, a szelepek mrete igen fontos.
rdekes sszehasonltani kt klnbz gyr termkt, termszetesen hasonl hengerrtartalommal rendelkez motoroknl.
Nemcsak a szelepek mrete, hanem formja, ramlstani kikpzse is befolysolja a motorok teljestm-nyt. Motorok tervezsnl, mdostsainl, tuningolsnl hasz-nlnak ramlsmr padokat. Ezeken vznyoms ellenben traml leveg mennyisgbl, sebessgbl lthat hogy hogyan sikerltek az esetleges m-dostsok. A szelepek formja, zrfelletk szlessge mind fontos sszetevi a motor megfelel mkdsnek, a lehet legnagyobb teljestmny leadsnak, valamint, hogy a feljtsok kztt eltelt id illetve tvolsg a lehet leghosszabb legyen. Szlesebb zrfelletnl a szeleprug ltal kifejtett nyoms nagyobb terleten oszlik el, vkonyabb felletnl nagyobb ez az er s egy bizonyos hatrig az ramls is, ezltal a henger tltttsgi foka is nagyobb.
Gpmhelyekbl kikerl feljtott hengerfejeknl gyakran lthat a tl keskeny, tl szles vagy rossz helyre kerlt zrfellet, gy elfordulhat, hogy a feljtott vagy tuningolsra sznt motor teljestmnye ppen emiatt romlik, holott a feljts clja nem ez lett volna.
A cikket a MaxiTuning engedlyvel kzltk.

Nitro:
A teljestmnynvels leghrhedtebb s taln legtbbet vitatott formjt a nitro rendszerek beptse tern talljuk meg. Az Egyeslt llamokban mr vtizedek ta az utcai gyorsulsi versenyek nlklzhetetlen kellknek szmt rendszerek immron itthon is nagy npszersgnek rvendenek az adrenalinra hes fiatalok krben.
A nitro rendszerek lelkt a norml hmrskleten folykony dinitrogn-oxid (N2O) alkotja, amely 2 rsz nitrognbl s egy rsz oxignbl ll. Ez a vegylet srt lkettel kb. 572 Farenheitre (300 C) hevtve lebomlik, ezltal pedig extra oxignt szabadt fel. Ezt az elnys tulajdonsgt hasznljk ki a nitro rendszerek: nem csak maga az oxign hozza ltre a plusz ert, hanem az a kpessge is, hogy segtsgvel a motor tbb zemanyagot tud elgetni, ezltal pedig nagyobb hengernyoms jn ltre. Innen szrmazik a tbblet er legnagyobb rsze.
A nyoms alatt tartott dinitrogn-oxidot a motorba fecskendezve, az folyadkbl gz halmazllapotv alakul (felforr). Ez a forrs lecskkenti a nitro hmrsklett -0,127 F-re (17,91 C). Ennek a "ht hatsnak" az eredmnyeknt jelentsen lecskken a beml zemanyag hmrsklete is, kb. 60-75F-el (15,5-23,8 C). Ez szintn segt a plusz er ltrehozsban.
Ezek mellett a srt er hatsra felszabadul nitrogn is fontos szerepet jtszik: a nitrogn tomptja vagy gyengti a megnvekedett hengernyomst, amely elsegti az gsi folyamat kontrolllst.
A dinitrogn-oxidot teljestmnynvelsre elszr a II. vilghbor sorn hasznltk, ekkor a vadszreplk motorjt prgettk fel vele. Mivel a technikt a hadiiparban fejlesztettk ki, sokig fltve rztt titok volt, mg a ltezsrl sem sokan tudtak egszen a 70-es vek vgig. Ekkor nhny autkkal foglalkoz szakember s autversenyz felfedezte a nitrban rejl fantasztikus lehetsgeket, aminek eredmnyekppen a 90-es vekre a nitro az Egyeslt llamok utcai gyorsulsi versenyeinek elmaradhatatlan eszkze lett.
A dinitrogn-oxid ltal megbikzott rendszerek a hatkonysga abban rejlik, hogy a motorban megnvelik az oxign s az zemanyag ramlst: ahhoz hasonlthatk, mintha kompresszort vagy turbfeltltt hasznlnnk. A jelenleg ltez teljestmny-nvel termkek kztt kevs olyan hatkony van, amely egyltaln sszevethet e rendszerek ltal nyjtott drmai ernvekedssel. Tovbbi elnyk ms teljestmnynvel tuningokkal szemben, hogy mg azok folyamatos tbbletterhelsnek teszik ki a motort, a nitrt csak akkor hasznljuk, amikor szksg van r: amg nem nyomjuk meg a kis piros gombot, autnkat fogyaszts s teljestmny szempontjbl is a hagyomnyos paramterekkel hajthatjuk. De ha bekapcsoljuk… sok alkalmazs esetben a vrhat nvekeds 1/4 mrfldenknt 1-3 teljes msodperc, sebessgben 10-15 mrfld (16-24 km/h). A vgs eredmnyt persze befolysolja a motor mrete, az abroncsok, a befecskendezs, a sebessg fokozatok, stb.
Motorunk paramtereitl fgg az is, hogy mekkora tbbletet nyjt nitro rendszer pthet be autnkba. A lnyeg, hogy a megfelel kszletet vlasszuk ki az adott alkalmazshoz, pldul a 4 hengeres motorokhoz ltalban hozzadhat tovbbi 40-60 ler, a 6 hengeresek nagyszeren mkdnek 75-100 plusz lervel, a kis hengerblokkos V8-asok ltalban elbrnak plusz 140 lert, a nagy hengerblokkos V8-asok elbrhatnak plusz 125-200 lert is.
Haznkban nitro-rendszerek szakszer beszerelsvel - tudomsunk szerint - jelenleg egyetlen cg, a NITROSYSTEM Kft. foglalkozik. Folyamatos fejlesztseikkel az egyszerbb hasznlhatsgra s a mg nagyobb biztonsgra trekszenek. Knlatukban ktfle rendszer szerepel, a hagyomnyos s a computer vezrls nitrs szett.
A hagyomnyos rendszernl az autban valahol el van helyezve egy kapcsol, amely bekapcsolsval a nitro-rendszer mkdsre ksz, azonban mg nincs nitrzs. A fojtszelepnl van egy, annak teljes nyitst rzkelõ mikrokapcsol. Amint ez a kapcsol jelet ad (padlgznl) aktivldik a rendszer s megindul a nitrzs. Ennl a hagyomnyos verzinl vigyzni kell, hogy tl alacsony fordulaton (2500 RPM alatt) ne aktvljuk a rendszert, valamint leszablyozsig sem szabad nyomni a gzt, mivel ezek a motor krosodshoz vezethetnek.
A computeres szett minderre figyel helyettnk: itt programbl bellthat az aktivlsi s a leszablyozsi fordulatszm. Mialatt tart a nitrzs, a computer folyamatosan figyeli az oxign szenzor jeleit, s ha a hengerben nem tkletes az gs azonnal szablyozza a nitro mennyisgt, gy tkletes vdelmet biztost a motornak.
A szguldsnak csak palackunk rtartalma szabhat hatrt, s persze az hogy meddig hagyjuk bekapcsolva a rendszert. Viszonytskpp a 2000 ccm hengerrtartalm motorokra szerelt nitr-rendszer tltse ltalban 20-30 teljes, 1/4 mrfldes gyorstsi menetre elegend. A kirlt palackok ezutn termszetesen jratlthetk.
Amennyiben rdekldsz a nitrs alkalmazsok irnt, rdemes elltogatnod a NITROSYSTEM weboldalra, ahol mindenre kiterjeden olvashatsz ezekrl.
ltets:
Egy tuningolt, felspoilerezett aut megjelenshez szinte ktelez jelleggel hozztartozik a kaszni valamilyen szinten trtn leltetse. Ezzel a mvelettel megszabadulhatunk a gyrilag meghagyott szrny rstl a srvd ve s a kerekek kztt, radsul egy jobban manverezhet, stabilabb autt kapunk eredmnyl. Gyorsulsok alkalmval is rezhetjk az ltets jtkony hatsait: rvidebb rugk hasznlatval az aut kisebb mrtkben emeli ki az orrt, gy cskken a lgellenlls is. De a lnyeg mgis leginkbb a klcsnyen van: a gyrilag beltt magassg rugkkal felszerelt autk kztt nagyon kevs van, ami tnyleg jl is mutat gy. Szerencsre tbbfle megolds is van a problma kezelsre, br nem mindegyik felttlenl ajnlott.
A rugk vgsa, melegtse
Elkotorni a j reg fmfrszt a garzsbl, s nhny spirlt lenyisszantani az eredeti rugkbl a lehet legrosszabb ltetsi stratgia, ennek ellenre sajnos – nagyon olcs megolds lvn - ton-tflen mgis tallkozunk ilyesmivel. Ennl taln egy fokkal jobb, de szintn nem ajnlott mdszer a rug "melegtse". Ebben az esetben a rugt bizonyos pontokon felmelegtik, majd sszenyomjk, ezltal az veszt magassgbl de egyben tartssgbl is. Mieltt egy autt piacra dobnak, a gyrtk rengeteg idt tltenek az adott tpus felfggesztshez megfelel, legoptimlisabb mret s kikpzs rugk megtervezsvel, komoly mrsek s tesztek eredmnyei alapjn lesznek ezek az alkatrszek is akkork amekkork. Ezek nknyes megkurttsval, mdostsval a menettulajdonsgok romlst, s autnk felfggesztsei lettartamnak nagyfok cskkenst idzhetjk el.
ltetrugk
Sokkal jobb megolds a kifejezetten jrmvnk tpushoz gyrtott ltetrugk beszerzse. Ezek a rugk rvidebbek, mint a gyrilag kapottak, viszont egsz ms kikpzsek, s ezek mgtt is komoly fejleszti munka ll. Szmos tuningcg foglalkozik ltetrugk gyrtsval klnbz auttpusokhoz, persze ezek kzt is van klnbsg. Amire mindenkpp oda kell figyelnnk megvsrlsukkor (a tpuson kvl), hogy rendelkezzenek a hatsgilag is elfogadott TV tanstvnnyal. Egyrszt az ilyen engedllyel rendelkez alkatrszek megvtelekor biztosak lehetnk abban, hogy minsgi termket vsroltunk. Msrszt a tanstvny nlkl mszaki vizsgn, vagy akr egy szimpla kzti ellenrzs sorn is forgalmi engedlynk lthatja krt szpen leltetett kocsinknak.
ltetrugkat az ltets mlysge szerint tbbfle mretben kaphatunk, az ltets maximlis mrtke pedig autnk tpustl fgg. Mr egy -10 mm-es ltets is jl lthat s rezhet, viszont az igazi brutl vgeredmny valahol –30, -40 mm krnykn kezddik. Egy ilyen szint mdostst legtbb esetben mg teljesen jl elbrjk a gyri gtlk, viszont ez alatt mr ersen ajnlott sportgtlk felszerelse is.
ltet szettek
Tbb szempontbl is j vlaszts ltetszettek beszerzse, melyek llthat magassgukkal teljes szabadsgot nyjtanak az ltets mrtknek meghatrozshoz. Nhny egyszer mozdulattal rvid id alatt porig leltethetjk autnkat, pl. ha versenyre, vagy csak egyszeren villantani visszk. Viszont htkznapi hasznlatra bellthatunk egy emberibb magassgot is, amivel mg nem kell a legkisebb ktykat is nagy vben elkerlnnk. A magassg lltsa a rugkat altmaszt trcsa mozgatsval trtnik, amelyet egy kulcs segtsgvel le- s fel tekerhetnk a kvlrl menetes kialakts gtlkon. Egyetlen htrnya ezeknek az alkatrszeknek, hogy a belltst emelbakokon – vagy legalbbis tehermentestett futmveken – kell vgrehajtani, gy ez a mvelet nem felttlenl percek krdse.
Az llthat magassg ltetszettek kztt lteznek olyanok tpusak is, amelyek llthat kemnysgi opcival is kiegszlnek. Futmvnk kemnysgt msodpercek alatt bellthatjuk puhtl a kkemnyig, attl fggen, hogy ppen milyen ton autzunk. A bellts a motortrben, a tornyokon elhelyezked kis csavar segtsgvel trtnik.
Az llthat szettek messze drgbbak, mint mint a szimpla ltetrugk, viszont sok esetben megrik a plusz kltsgeket, fleg azoknak, akik versenyclokra is hasznljk egybknt utcai autjukat.
Hidraulika s pneumatika
E szavak jelentsnek rszletes megmagyarzsa helyett (Hidrajulika… mittodomjn) elg ha csak azokra a TV-ben ltott amerikai lowriderekre gondolunk, amelyek sttbr bartainkkal megrakva rapzenre ringatjk magukat fel s al. Nos, pontosan errl van sz. Ezek az „air-ride”-nak is nevezett rendszerek mr nem csak kint elrhetek: egyre tbb eurpai autn is lthatunk mr hasonl applikcit. Az ilyen rendszerrel felszerelt autk futmve egy tvirnyt segtsgvel gombnyomsra emelkedik s sllyed. A mozgsrl egy hidraulikus dugatty, vagy kompresszor gondoskodik, amely a futmre appliklt lgzskokat tlt fel levegvel. Az air ride igencsak drga mulatsg, s maga a rendszer is elg nagy helyet foglal el, viszont amit kapunk ezrt a pnzrt egyszeren lerhatatlan. Pillanatok alatt a fldig ltethetjk autnkat (pl. parkolsnl), indulskor pedig olyan magassgot llthatunk be, amilyet csak akarunk. E mellett ltvnyban sem az utols, ahogy ez a szerkenty mkdik.
Air ride rendszereket az ismertebb nmet tpusok kzl mr szinte mindegyikre gyrtanak, s klfldn egyre tbb utcai autn is megjelennek. Itthon - mondjuk gy - ez a szp tendencia egyelre nem jellemz.
A nagy magyar valsg
Mieltt autnk ltetsbe kezdnk vegyk figyelembe, hogy milyen utakon fogjuk majd hasznlni. A magyar thlzat minsgt nzve sajnos az igazsg az, hogy semmifle ilyen jelleg mdosts nem javasolt. A rengeteg ktyval, buckval tagolt egyenetlen ttesten igencsak knyelmetlen dolog kemny futmvel kzlekedni. A kisebb gond, hogy a legseklyebb gdrt is tbbszrsen megrezzk majd, a nagyobb bajt viszont a futm fokozott ignybevtele s lettartam cskkense jelenti. Sajnos ezekkel a dolgokkal szembe kell nzni mindenkinek, aki ilyesmire adja a fejt.
Persze eddigi tapasztalataink alapjn tuner krkben tbben vannak, akiket ezek a htrnyok nem igazn hatnak meg, ezrt jdonslt ltetknek lljon mg itt egy-kt jtancs.
- mindig specilisan az aut tpushoz gyrtott ltetrugkat hasznljunk. Ha nem tallnl ilyet, termszetesen vannak tfedsek (pl egy VW Polohoz s egy Seat Ibizhoz hasznlhatjuk ugyanazt a szettet), de errl mindig krjk ki szakrt vlemnyt.
- Ne sajnljuk a pnzt mrksabb gyrtk termkeire (Koni, Bilstein, Eibach stb). Egy tnkrevgott futm javtsa sokkal tbbe kerl, mint amennyivel drgbb egy minsgi alkatrsz. Ne feledjk a TV engedlyt sem!
- Az ltets magassgt rdemes gy belltani, hogy az aut egyik pontjn se legyen kzelebb a fldhz 10-12 cm-nl. Ez az rtk persze tpustl fggen vltozhat, de ltalban elg szokott lenni, hogy egy szabvny fekvrendrn mg t tudjunk csusszanni, vagy fel tudjunk llni (kisebb) padkkra.
- Az els s hts felfggesztseket mindig azonos mrtkben ltessk le. ttarts s stabilits szempontjbl nem elnys, ha eltrnk az aut eredeti pozcijtl.
- Minl lejjebb ltetjk az autt, a srvd ve annl kzelebb kerl majd a gumikhoz. Mindenkpp figyeljnk arra, hogy ezek ne rhessenek ssze, mivel ez a gumi kopst, rosszabb esetben pedig balesetet is okozhat. A magassg megvlasztsakor gondoljunk arra az esetre is, amikor nem csak egyedl lnk az autban. Ha mgsem mondunk le a meglmodott mlysg ltetsrl, a gumi s a karosszria sszersnek problmjn segthet egy j kasznis is, aki a srvd vnek visszahajtsval nagyobb helyet csinlhat a kerekeknek. gy a rs sem lesz nagyobb s a haverok is belhetnek htra.
- Ja, s napjban legalbb ktszer mossatok fogat. A pH rtk nem viccel :)
A turbfeltlt
2003. oktber 17. ::: Nizm0
A turbfeltlt bizonyra mr nem ismeretlen fogalom sokatok szmra, viszont tbben tetttek mr fel neknk azt a krdst, hogy mirt j a turb, hogy mkdik egyltaln, vagy hogy utlag felszerelhet-e egy szvmotorra. Ezeket a krdseket prbltam boncolgatni egy kicsit, kvncsisgotokat kielgtend.
Elszr mindenkppen azt kell tisztzni, hogyan is mkdik a turb, s mirt j ez neknk egyltaln. Ha egy motor teljestmnyt nvelni szeretnnk, gy tudjuk a legknnyebben elrni, hogy tbb zemanyagot getnk el a hengerekben. Ehhez viszont tbb levegre is van szksg. Szv motoroknl – mint ismeretes - a levegt a dugattyk szvjk be a hengerekbe, teljestmnynvels szempontjbl pedig itt jnnek a feltltk a kpbe. Ezek segtsgvel tbbletlevegt juttathatunk a motorba, gy tbb zemanyagot tudunk elgetni, amivel egy nagyobb hengerrtartalm motor teljestmnyt tudjuk kiprselni egy kisebb blokkbl. A feltltket alapveten kt csoportba oszthatjuk, a turbfeltltk s mechanikus feltltk csoportjra.
A turbfeltlt a motorbl kiraml kipufoggzok energijt hasznostja, azaz meghajt egy turbinakereket, ami egytt forog a vele kzs tengelyre szerelt kompresszorkerkkel. Ez a kerk forgsa ltal beszvja a friss levegt, majd tlnyomssal a hengerekbe juttatja azt. A turbina- s a kompresszorkerk egy-egy csigahzban foglalnak helyet, ezek kztt tallhat az gynevezett kzprsz. Ez a turb legknyesebb rsze, amelynek elksztse, javtsa nagyfok precizitst ignyel, hiszen ebben helyezkedik el a specilis, sz csapgyazssal elltott kzs tengely, ami elri akr a percenknti 100.000-200.000-es fordulatot is. Az sz csapgyazs azt jelenti, hogy nemcsak a tengely forog a csapgyban, hanem a csapgy is forog a csapgyhzban. Mindkettt egy vkony olajfilm rteg veszi krl a minl knnyebb forgst elsegtend.
Egy turbs motor sokkal nagyobb odafigyelst ignyel szvs trsaiknl, gyakrabban kell benne olajat cserlni, komolyabb ignybevtel utn pedig nem szabad azonnal lelltani: alapjraton pr percig jratni kell a motort, hogy a szerkezet ezltal visszahljn. Erre azrt van szksg, mert a hengerekbl kiraml nagyon magas hmrsklet kipufoggztl a turb is tizzik, fleg ha nagyon megzavarjuk a gpet. Egy-egy hzsabb menet utn sttben akr ltni is lehet, ahogy vrsen izzik a kt csigahz. A htsrt az olaj s a htvz felel, amely keringse megsznik, ha lelltjuk a motort. Ekkor a tengelyen s a csapgyhzban lv olajfilm knnyen rghet a hz falra, ettl pedig a szerkezet lettartama is cskken. Ezt kivdend lehet kapni olyan idztket, amelyek egy elre beprogramozott ideig jratjk a motort, miutn mi lezrtuk s otthagytuk az autt. Fontos mg a lgszr gyakoribb cserje is, hogy a turb knnyebben szvhassa be a friss levegt.
A turb szablyozsrl egy wastegate nev szelep gondoskodik. Erre azrt van szksg, mert a tbb levegvel elgetett tbb zemanyag tbb kipufoggzt is eredmnyez, amitl ismt gyorsabban forog a turbinakerk mg tbb levegt juttatva a motorba, s gy tovbb. Ennek a lncreakci-szer folyamatnak a kivdst szolglja a wastegate szelep, amely egy elre belltott levegnyoms elrsekor a kipufoggz egy rszt elirnytja a turbinakerktl, gy szablyozva a folyamatot.
Aki vezetett mr turbs autt az tudja, hogy mi is az a turblyuk. Errl akkor beszlnk, amikor gzads utn a turb mg nem prgtt fel teljesen, s nem szllt elg levegt a nagyobb teljestmnyhez, gy annak ldsos hatsa nlkli gyorsulssal kell berjk. Persze miutn felplt a tltnyoms az aut hirtelen megldul. Mirt trtnik ez? Alacsony fordulaton a kipufoggz nem ramlik elg gyorsan ahhoz, hogy a turbint kell sebessggel meghajtsa, ezrt kis fordulaton ertlenebb marad a motor. Ennek a jelensgnek a cskkentsre a gyrtk egyre inkbb prbljk a turb tehetetlensgt minimalizlni, hogy az gyorsabban fel tudjon prgni. Msik megolds lehet kt kisebb s gyorsabban felprgni kpes turb alkalmazsa, ezeket ltalban V motoroknl hasznljk, itt egy hengersort egy turb tlt. Egy ritkbb megoldst vetettek be a japnok a Nissan Skyline-nl, itt kt turb mkdik sorba ktve, a kisebb turb adja a tltnyomst alacsony fordulaton, miutn pedig a nagyobb trsa felprgtt, az szolgltatja a cscsnyomst.
A turb hatsfoka jelentsen nvelhet intercooler alkalmazsval. Ez a szerkezet a turb ltal felmelegtett levegt hti vissza, amely azltal, hogy hidegebb, srbb is lesz, gy a benzin-leveg keverk kevsb lesz hajlamos az ngyulladsra. Ezltal nvelhet lesz a turbnyoms a nagyobb teljestmny rdekben. Az intercoolerrl s tuning lehetsgeirl olvashattok rovatunk egy korbbi cikkben is.
Msik hasznos kiegszt lehet turb mell a Blow Off szelep. Ez azt a clt hivatott szolglni, hogy amikor a vezet leveszi a lbt a gzrl (pl. vltskor) a hirtelen feltorld levegt - ami nem tud hova menni s lefkezn a turbt - kiengedi a szabadba. Ez azrt j, mert gy forgsban marad a turb, s sokkal gyorsabban felpl a turbnyoms.
Ezek utn sokakban felmerlhet a gondolat, hogy akkor essnk neki s tegynk turbt a kocsinkba, gy jelentsen megnvelve annak teljestmnyt. Csakhogy a dolog nem ennyire egyszer. A turb utlagos beptse egy igen kltsges mutatvny, s csak nagyon kevs cg csinl ehhez hasonl talaktsokat. Msrszt a szvmotor alkatrszei nem brnk elviselni a jelentsen megnvekedett teljestmnyt, a dugattykat s a hajtkarokat kapsbl ki kellene cserlni, mert a turbs motorokban kovcsolt, vagy prs dugk vannak a nagyobb hterhels miatt. Gondoskodni kell a turb kensrl s htsrl is, valamint nem rt cskkenteni a srtsi viszonyt az ngyullads megelzse vgett. Mindezek mellett illend a jval tbb lerhz igaztani a futmvet s a fkeket is, ha nem akarunk frissen felturbzott kocsinkkal rgtn az rokban kiktni. Amint lthat, elg mlyen a pnztrcba kell nylnunk, ha mindezt vghez akarjuk vinni. Ltezik olyan megolds is, amikor egy elektromos turbt, kompresszort akasztanak a motorra. Itt egy elektromotor hajtja meg a kompresszorkereket, amelyet padlgzkor egy kapcsol hoz mkdsbe s ezutn tolja a plusz levegt a motorba. De mg ez az olcsbb talakts is belekerl kb. fl milkba, gy ez sem igazn terjedt el.
A turb egy msik felhasznlsi lehetsgre vilgtott r a Saab a kisnyoms turbval. Nluk nem a teljestmnynvels, hanem egy jobban kezelhet, kisebb fogyaszts motor kifejlesztse volt a cl. Ennek teljestmnye nem rte el a hagyomnyos turbmotort, viszont a kis turbnyomsnak ksznheten szinte eltnt a turblyuk, s alacsony fordulatszmon ntt a nyomatk, gy a hosszabb vlttttelekkel cskkent a fogyasztsa a szv vltozathoz kpest.
Vgl ejtsnk pr szt a mechanikus feltltkrl, amelyeket egyetlen lnyeges dolog klnbztet meg a turbktl, mgpedig az, hogy nem kipufoggz, hanem a ftengely hajtja meg ket. Elnyk abban mutatkozik meg, hogy a motor teljes fordulatszm-tartomnyban tltenek, htrnyuk viszont, hogy az elrhet maximlis tltnyoms kisebb. Ellltsi kltsgk igen magas, gy nem igazn terjedtek el, kevs autgyr l ezzel a lehetsggel. A Mercedes hasznlja ket elszeretettel, valamint a Volkswagen alkalmazta ket a Golfokban: ezek voltak az gynevezett G-tltk. De ez mr egy msik trtnet ;)
Optikai tuning - 1. rsz
2003. augusztus 09. ::: Quad
Az auttuningols legltvnyosabb, s taln legtbb lehetsget magban rejt rsze az optikai tuning. Optikai tuningnak nevezzk egy aut minden olyan jelleg mdostst, ami annak kinzett, formjt – teht a klcsnt – befolysolja, s ezltal az aut megjelenst a szritl valamilyen mdon klnbzv, s ezltal egyedibb teszi.
Ezt a fajta tuningot ltalban kt nagy csoportra oszthatjk fel: az aut bels s kls optikai tuningjra. A kls jelenti mindazon elemek mdostst, amelyek gpjrmvnk kls felletn helyezkednek el,mg a bels az utastren bell elhelyezked elemeket jelzi. A kt terlet kztt ll valahol a motortr optikja, ezt a bels tuninggal egytt fogjuk taglalni.
Ebben az sszefoglalban a kls optikai tuningot vesszk alaposabban szemgyre, ezt n 5 nagyobb csoportra bontottam fel:
- Kltri alkatrszek cserje s felszerelse
- Karosszria elemeinek mdostsa
- Vilgts, fnytechnika (lmpk, irnyjelzk, neonok)
- Dekorci (Fests, matriczs, flizs, airbrush)
- Futm mdostsok
A kltri alkatrszek s a karosszria mdostsval rhetjk el optikailag a legltvnyosabb vltozst autnkon. Ez a kt, egymssal szorosan sszefgg kategrit szoktk leginkbb „aut-pts”-knt emlegetni. Ennek legkzenfekvbb elemeit kpezik a karosszrira felszerelhet lgterelk (vagy angol nevkn: spoilerek), de ide sorolnk minden olyan mdosthat s cserlhet elemet a tkrktl kezdve a krm kipufogvgekig amik kltri elemek kategrijba tartoznak, s amelyek ltal autnknak FORMA szempontjbl j megjelenst adhatunk. Karosszria mdostson azokat az talaktsokat rtem, amelyek mr komolyabb beavatkozsokat ignyelnek, pl. egy els spoiler teljes talaktsa vagy cserje, vagy a motorhztet egyedire szabsa ...
A fnytechnikhoz soroltam minden olyan alkatrszt, ami valamilyen mdon kapcsolatban van autnk vilgtsval, kezdve a legegyszerb „kk ledek”-tl az utcai neonokig, vagy a kicserlt lmpabrkig. A fnyekkel nagyon sok mindent lehet jtszani, fleg a Hifivel kombinlva rengeteg fle vilgit-villog objektummal aggathatjuk teli autnkat. A lmpabrkat is ide soroltam annak ellenre, hogy beillennek az elz kategrihoz is, viszont funkcijukban ide mindenkpp kzelebb llnak.
A dekorcik kategrijba tartozik minden fests s dszts, amivel autnk, vagy akr csak egy alkatrsz kls sznvilgt s/vagy mintzatt tehetjk egyediv. Itt technika szempontjbl rgtn kettbonthatjuk a dolgot festsre s matriczsra, valamint ide soroltam a klnbz (veg-s lmpabra) flizsos technikkat is. A dekorlsnak sajnos mg nincs tl nagy kultrja itthon, de elg megnzni egy-egy klfldi tuning-magazint, tele vannak szebbnl szebb airbrushos s matrics munkkkal.
A futm optikja kicsit tfedsben van a futmtuninggal, mivel egy ltets vagy egy zzs felni ugyangy szmt optikailag is, mint menettulajdonsgok szempontjbl. Ezen kvl nagyon sok okossgot lehet mvelni, s sok kiegsztt lehet kapni autnk ezen rszhez rszhez is, amivel kizrlag megjelens szempontjbl tehetjk sokkal extrbb az sszkpet.
Az egyes kategrik kztt termszetesen rengeteg tfeds van, ez a fajta kicsit erltetett kategorizls inkbb szolgl sztvlasztsi, mint logikai szempontokat. A motortuninghoz hasonlan elg nehezen lehet egyrtelmen sztbontani, megfogni ezt tmt, ha gy rzitek lehetne jobban is, vagy valami kimaradt termszetesen szvesen fogadok minden hozzszlst. A kvetkez sszefoglal a bels optikrl fog szlni, majd utna a karosszria talaktsokrl s spoilerezsrl olvashattok sokkal rszletesebben - ksbb pedig sorban az sszes tbbirl.
Autnk belsejnek lelkivilgba legalbb olyan mlyrehatan bele tudunk mszni optikailag, mint kvlrl, mgis ez az a terlet, ami egy aut tuningolsa sorn ltalban az utols helyre kerl. Pedig a lehetsgek vgtelenek, csak fantzink s kreativitsunk szabhat hatrt az talaktsoknak; egy szp utastr pedig nap mint nap megunhatatlan vizulis rmben rszestheti felhasznljt. Nzzk szpen sorban mit is tehetnk ezrt:
A beltr sportoss ttelnek kulcsszavai legtbb esetben az aluminium, karbon s a krm. Ez a hrom matria az, ami a mai ember szmra a sportossgot, a verseny-stlust jelenti - annak ellenre, hogy a csillog kacatok legtbb esetben kzel sem passzolnak a gyri alkatrszekhez, s funkcijukban is sokszor inkbb zavarak mint hasznosak - mgis hihetetlenl npszerek a tungolk krben. Ezekbl az anyagokbl - vagy hozzjuk hasonl sznekbl - szinte minden elemet megkaphatunk az utastrben amit csak akarunk, a kzifktl a sebessgvlt gombig, a kszblctl a pedlokig, vagy a klnbz funkci nlkli design-elemekig. "Krmbl sohasem elg" ahogy azt a FOLIATEC ltal mr szlligv tett monds is hirdeti.
Aki a beltr optikjnak tuningjra adja a fejt, leginkbb eme sportos kiegsztk vsrlsval kezdi meg a soha vget nem r folyamatot: els lpsknt ltalban egy sport pedlszett kerl az autba. Ezeknek a knnyen appliklhat alkatrszeknek nagyon sok fajtja ltezik (akr tbbfle szn-rnyalatban), egy pr alu-sznyeggel (angol nevn race floor-al, azaz "verseny padlval") kiegsztve pedig teljesen ts hatst keltenek. Ezutn az utastr tbb kellkt is kicserlhetjk pldul aluminiumra, gy az ajtzr gombokat, kilincseket, szivargyjtt, vagy brmit ami mg esznkbe jut.
A klnbz "sport" alkatrszek trhza az utastrre nzve is vgtelen: mikor mr azt hisszk minden ltez dolgot kicserltnk, mg csak utnajrs sem szksges, hogy jabb t-morfondrozott jszakkat okoz cuccokkal tallkozzunk: sportos bels tkr, alu szellz-rcsok, hangszrvd rcs, krm sebvltkeret... s ha mr mindez megvan akkor is elbb vagy utbb mindegyik meglvbl lesz a jelenleginl szebb s divatosabb darab :)
A mszerfalon is bven akad mdostanival: itt a leggyakoribb mdosts a mszerfal, vagy bizonyos rszei sznnek, mintzatnak megvltoztatsa. Leggyakrabban lthat mdosts ezeknek az elemeknek a kocsi sznre trtn tfjsa, sokszor ez t is terjed ms beltri elemekre, gy a kilincsekre, a kormnyra, vagy a sebvlt zskjra. A sznezend anyagtl fggen brre s manyagra ms-ms sznez spray-t vagy festket vsrolhatunk, m maga a fests mr egy kicsit macers. Egyrszt, mivel a sznezend elemet nem rt eltte kiappliklni az autbl, ez pedig egy mszerfal esetben - fleg jabb tpusoknl - nem egyszer. Msrszt, ha nincs tapasztalatunk fests/sznezs tern, jobban jrunk ha inkbb egy hozzrt emberrel fjatjuk le az alkatrszeket maszatols helyett. A fests msik alternatvja lehet a flizs: tbbfle mintzott s egyszn flit is lehet kapni, amivel leginkbb egyes elemeket tudunk a kvnt kinzetre (st sok esetben tapintsra) varzsolni - de ugyangy mint a fests, bonyolultabb esetekben ez is inkbb szakember feladata.
Ha mr a sznezsig eljutottunk az utastrben, a kormny sem maradhat ki a jbl: ezt is lehet festeni, vagy flizni, de szinte minden tpus kormnyhoz kaphatk klnbz szn s megjelens br-bevonatok. Ha pedig nem sajnljuk az airbag-et, legegyszerbb kiszedni az egszet s lecserlni egy sportkormnyra. Ugyangy az lseket is thzathatjuk a megfelel sznkombincij anyaggal, vagy brrel (leginkbb mbrrel) a sportossg jegyben, vagy kicserlhetjk ket sportlsekre. Ezeknl az lseknl mr alap dolog a 4 pontos biztonsgi v, ehhez pedig szebbnl-szebb vprnk szzaibl vlogathatunk, zlsnktl s pnztrcnktl fggen.
A bels szptsre a koront termszetesen a fnytechnika teszi fel. Egyesek megelgszenek a bels megvilgts - leginkbb a mszerfalat megvilgt lmpk klnbz szn ledekre cserlgetsvel, amihez sok esetben a sebessg-s fordulatszmmr rk szmlapjnak cserje is dukl (leginkbb a versenyautkban is lthat fehr sznre). Az igazi brutl kinzetet azonban neonokkal rhetjk el: ezek az utastrben is legalbb annyira kellemesen mutatnak mint az aut klsejn. Az "alapnak" mondhat lbrszek s ajtk megvilgtsn kvl rengeteg lehetsg s eszkz knlkozik a cl elrsre, a flexibilis neoncsvektl kezdve a neondrttal kiegsztett sebvltgombig, pedlokig, vagy a klnbz vilgt dszekig. A fnyeket sok esetben a hifihez igaztjk, gy egy stroboszkpot is beszerelve, megfelel installcival igazi mobil diszkt alakthatunk ki jrgnyunkbl.
Egyvalamire viszont vigyzzunk: a bels optiknl is igaz, ami a tuning sszes fajtjra ltalban - ha mr egyszer belekezdtnk nincs tbb meglls :)
Az autgyrtk tervezmrnkeinek klnbz kvetelmnyeknek kell egyszerre eleget tennik a kipufog rendszerek tervezsnl: krosanyag kibocsjts, zajszint, ellltsi kltsg, zemanyagfogyaszts, motorteljestmny, lettartam. Az els ngy szempont jelentsen korltozza a mrnkk lehetsgeit, mivel a tervezsnl igen nagy sllyal szerepelnek. A kipufogtuning lnyege, hogy a sportrendszer tervezse csak a teljestmnyre van kihegyezve, lnyege, hogy a hengerekbl a kipufoggz minl gyorsabban tvozzon, ugyanakkor biztostsa a megfelel folytst a motornak.
Els lps a gyri htsdob cserje lehet, ezzl kis mrtk teljestmny nvekeds rhet el, s autnk hangja rcesebb vlik. Ezutn a kzpdob cserjvel nvelhetjk a lovak szmt. Ezekkel a megoldsokkal gyorsabban tvoznak a gzok a hengerekbl, s sportos hangzst biztostunk a kocsinak.
Ne feledkezznk meg a kataliztorrl sem (ha van), ezt semmikpp se vgjuk ki a rendszerbl, mert a zldkrtza megszerzsekor komoly akadlyokba tkzhetnk, inkbb cserljk ki egy sportkataliztorra, amely kisebb folytst biztost, mint a gyri trsa.
Ezeknl komolyabb hatst rhetnk el az egsz rendszer cserjvel, belertve a ms tmrj csvek, s sportleml beszerelst. A gyri leml a hengerekbl kiraml gzokat vezeti el s szkti le egy csvezetkre. A sportleml bels fala polrozott, gy nem lasstja a gzramlst, valamint kln vlasztja a hengereket, gy az ellentemben dolgoz hengerek kln csvezetkbe pufoghatjk gzaikat. A maximlis hats elrse rdekben a ktcsves rendszer hasznlata a nyer: ebben az esetben kt kataliztorra, kzpdobra s htsdobra van szksgnk, vagy ezek ikerkamrs vltozataira. V-motoroknl, valamint turbmotoroknl konstrukcijukbl addan nincs lehetsgnk az ellen temben dolgoz hengerek sztvlasztsra. A V-motorokl az elrendezsbl addan van lehetsgnk ktcsves rendszer kialaktsra, itt viszont csak a kt hengersor pufoghat egy-egy csbe.
Ha a kipufogrendszer cserjre adjuk fejnket nagyon krltekinten tjkozdjunk arrl, hogy kire bzzuk, mert egy rosszul tervezett s kivitelezett rendszer tbbet rt mint hasznl. Sajnos tervezs s kivitelezs szempontjbl is lttunk mr nagyon rossz rendszerekre pldt, amik inkbb elvettek a teljestmnybl, mint hozzadtak. Vigyzni kell a nagyobb tmrj csvekkel is, mert oly mrtkben cskkentheti a folytst, hogy a hengerekbl tjut zemanyag a kipufogba, ami ott g el, ez pedig cskkenti a teljestmnyt s a kipufogrendszer lettartamt.
A motor teljestmnynek nvelsre szmtalan lehetsg knlkozik. Mivel a tuningolsnak ez a legkomplexebb terlete s szorosan ssze is fggenek a lehetsgek, ezrt a komolyabb rszletekre csak ksbbi rsainkban trnk ki, itt csak szefoglal jelleggel emltennk meg a lehetsgeket.
A motortuning legegyszerbb s legnpszerbb mdjai mdjai a sportlgszr, sportgyertya beszerelse s a chiptuning.
A sportlgszr tbb levegt szolgltat a motor szmra, a sportgyertya segtsgvel pedig tkletesebb tehet az gs. A teljestmnynvelshez elengedhetetlen a tbbletleveg s a nagyobb energij szikra. Ezekkel maximum nhny %-os teljestmnynvekeds rhet el, de a ksbbiekben mindenkpp szksg van rjuk.
A chiptuning segtsgvel is tallhatunk plusz pacikat a motorban. Ez a motorvezrl szoftver mdostst takarja, ami elg sok lehetsget rejt magban, viszont a teljestmnynvekeds mrtke nagyban fgg a motor tpustl. Szvmotoroknl ltalban 8-12%, turbmotoroknl akr 30-40%-os nvekeds is elrhet. Az autsok tbbsge ltalban meg is elgszik ennyivel.
Ha pedig nem, kvetkezhetnek a komolyabb talaktsok. Nagyobb mennyisg leveg szlltsra nyjt megoldst a szvmotorok turbval, vagy kompresszorral val elltsa. Tbb leveghz tbb benzin is adagolhat, gy nagy mrtkben nvelhet a teljestmny. A turb felszerelse igen kltsges mutatvny, hiszen ehhez szinte az egsz motort t kell alaktani. Az elektromos kompresszor felszerelse kicsit egyszerbb s olcsbb, de mg ez is elg kltsgignyes.
Turbs motornl knnyebb dolgunk van, itt elg megnvelni a turbnyomst, vagy felszerelhetnk nagyobb turbt is, de figyelni kell arra, a nagyobb turbnyoms nagyobb hterhelssel is jr, ami knnyen a krunkra vllhat. Nagyobb intercooler beszerelsvel tovbbi lerket szabadthatunk fel, mivel a hidegebb leveg srsge nagyobb, s jobban srthet is.
A szv motorok is elg sok lehetsget rejtenek magukban a tunigolsra. Elszr taln ejtsnk szt a hengerfej mdostsrl. Felpolrozhatjuk a hengerfejet, kibvthetjk a hengerfej jratait, nagyobb, knnyebb (titn) szelepeket, ersebb szeleprugkat hasznlhatunk. Beszerezhetnk sportvezrmtengelyt, ami a szelepek nyitsi paramtereit vltoztatja s jtkony hatst a magasabb fordulat-szmtartomnyban fejti ki. Ezen kvl felpolrozhatjuk a szvsor jratait, vagy kicserlhetjk a szvsort is, olyanra amely hengerenknti pillangszelepet tartalmaz, s amelyben ms a szvcsonkok hossza is. A motor zemanyag-elltsnak javtsa cljbl megnvelhetjk a benzinnyomst is
Tovbbi lehetsg a mozg alkatrszek - ftengely, hajtkarok, lendkerk, dugattyk -knnytse: ehhez egyes gyrtk knlnak knnyebb, ersebb anyagbl ksztett alkatrszeket.
Ugyanezeket az talaktsokat elvgezhetjk turbmotoroknl is. Fontos, hogy gy rhetjk el a legjobb hatst, ha mindezen mdostsokhoz hozzigaztjuk a motorvezrl elektronikt. Azt viszont, ne felejtsk el, hogy a komolyabb beavatkozsok kros hatssal vannak az lettartamra, mrlegeljnk, mieltt brmihez is hozzfogunk. folyt. kv.
Az autgyrtk jrmveik futmvnek tervezsekor tbbfle szempontot vesznek figyelembe, mint pldul lettertam, kltsgek, knyelem, stabilits s az tlag vsrl ignyei. Ezen tnyezk sszer kompromisszumaknt szletik meg jrmveink futmve. Ha nvelni szeretnnk kedvenc jrgnyunk irnythatsgt s kanyarstabilitst, akkor az gyrakkal ellenttben ms irny kompromisszumokat vagyunk knytelenek ktni. Ha jelentsen megnveltk autnk teljestmnyt, mindenkppen szksg van a futm megerstsre, hogy biztonsgosabban autzhassunk. A futmtuning tbb rszbl tevdik ssze:
- fkrendszer megerstse
(komolyabb motortuningnl elengedhetetlen)
- sportrugk
- sportgtlk
- toronymerevtk
- nagyobb felnik s szlesebb, peresebb gumik
Ha valaki csak a kanyarsebessget szeretn picit nvelni, de nem akar knyelmbl engedni, akkor elg csak nagyobb kerekeket s szlesebb, peresebb gumikat rakni a kocsi al, ilyenkor nem utols szempont az eszttika sem. A kisebb oldalfal gumi kevsb deformldik kanyarban, kisebb a kszsa, valamint a szlesebb gumival nvelhet a tapads szraz uton, kvetkezskppen nagyobb kanyarsebessget rhetnk el.
Kvetkez lps a sportrugk s gtlk beszerelse. Ezekkel lejjeb helyezhet az autk slypontja s kemnyebb lesz a lengscsillapt csillaptsa is, amely cskkenti a karosszria billegseit. gy nagy mrtkben tudjuk nvelni a kanyarsebessget s jobban tudunk manverezni is. Nem szabad elfelejteni jtkony hatst a hosszirny billegs cskkentsre, amely kifejezetten elnys fkezskor s gyorstskor.
A karosszria merevsgt toronymerevtk segtsgvel nvelhetjk, amely szintn j hatssal van a stabilitsra. Figyelembe kell venni azt is, hogy a merevsg megnvelse s a nagyobb kanyarsebessg megnveli a futm alkatrszeinek ignybevtelt, amely kros hatssal van az lettartamra, valamint a kemnyebb csillapts kvetkeztben jelentsen veszthetnk knyelmnkbl is.
A gyrtk knlatban szerepelnek mg llthat magassg s kemnysg futmveket, amelyekkel az aktulis ignyeinkhez alakthatjuk futmvnk karakterisztikjt. Htrnya viszont az, hogy ezekhez mlyen a pnztrcba kell nylni.
Ezeket mindig vegyk figyelembe s prbljunk meg sszer kompromisszumokat ktni mieltt brmihez is hozzfognnk.
Vgre hagytam a fkek talaktst, amellyel sokkal biztonsgosabban autzhatunk. Els lps lehet sport fkbettek s sport fktrcsk beszerelse, dobfk esetn trcsafkre val talakts. Nagyobb mrtk teljestmny nvelsnl mindenkppen szksges nagyobb tmrj, lyuggatott, bels hts trcsk s nagyobb teljestmny munkahengerrel elltott fknyergek beszerelse.
Ne felejtsnk el utnajrni, hogy milyen engedlyek szksgesek az talaktsokhoz, hogy leglisan kzlekedhessnk, s mindenkppen rizzk meg a mbizonylatokat, amelyeket az alkatrszekhez kapunk.
Mit is jelent valjban a tuning sz? Ez egy angol sz, amely hangolst jelent. Az auttuning terlete egy elg kiterjedt tmakr, amiben nha elg nehz eligazodni. A tuning valahol ott kezddik, hogy a tulajdonos valamilyen szinten elgedetlen jrmvvel, MST szeretne, mint az utakon rohangl tbbi aut ugyanabbl a tpusbl. A tuning lehetsget nyjt a tulajdonosoknak, hogy megvalstsk nmagukat kocsijukban is.
A tuningot felfoghatjuk gy is, mint nmegvalstsi md s letforma, visszatkrzdik benne az auts egynisge. A tunig egy valsgos pnznyel, eslynk sincs a rklttt vagyonok megtrlsre, ezt csak s kizrlag magunkrt, a vezets s autnk lvezetrt csinljuk. A cl az, hogy jl rezzk magunkat az autnkban! A gyrtsorrl legrdl autnak minl tbb vsrlt kell megnyernie, hiszen a cl az eladott darabszm nvelse. ppen ezrt szinte lehetetlen a szemlyes ignyekhez alaktani az autkat (csak nhny mregdrga mrka vsrlsnl van lehetsg vgigkisrni a gyrtsi folyamatot, hogy ignyeinkhez alaktsk az autt, de ilyenkor is ltalban csak a bels kialaktsba lehet beleszlsunk). Ez a tny kszteti a tulajt az aut gyri paramtereinek megvltoztatsra.
A tuning alapveten 4 nagyobb terletre oszthat:
- futmtuning
- kipufogtuning
- motortuning
- optikaituning
Clszer ltalban a futm tuningjval kezdeni, hiszen ezzel jrgnyunk stabilitst tudjuk nvelni, ami nem utols szempont a biztonsgos autzsban, ugyanakkor lvezetesebb teszi a vezetst. Taln mindenki elszr a felni s a gumi cserjvel kezd, majd ezutn kvetkezhet a sportrugk s lengscsillaptk beszerelse, ksbb a toronymerevtk beszerzse. Komolyabb motortuningnl elengedhetetlen a fkek megerstse. Ne felejtsk el, hogy a komolyabb ignybevtel miatt a futmalkatrszek lettartama cskken, ezeket is kicserlhetjk ersebb vltozatokra.
Ezutn kvetkezhet a kipufogrendszer mdostsa. Ez jelentheti a htsdob s a kzpdob cserjt, nagyobb tmrj csvek beszerelst s utols lpsben a sportleml beptsvel vlik teljess a kipufog rendszer teljes talaktsa. Nem szabad megfeledkezni a kataliztorrl sem, sport-kataliztorra cserlve szinte semmit sem vesz el autnk teljestmnybl.
A motor tuningolsnl legtbben megelgszenek sportlgszr s sportgyertya beszerzsvel, valamint mg elviszik ngykerekjket chiptuningra. Nhnyunk azonban nem elgszik meg ennyivel s komolyabban belemsznak a motor lekivilgba. Erre elg sok lehetsg van (de errl majd ksbb), mindennek csak a pnztrca szab hatrt. Fontos, hogy minden komolyabb beavatkozs kihatssal van az alkatrszek lettartamra.
Utoljra, de nem utols sorban beszljnk az optikai tuningrl. Ezzel autnk kls s bels megjelenst tehetjk egyediv, alakthatjuk egynisgnkhz. Ehhez rengeteg spoilert s kiegsztt knlnak az zletek, de taln a legjobb az egyedi dolgok ksztse, ez ugyan tbbe kerl, de megri. A felni cserjt ebbe a kategriba is besorolhatjuk.
Rovatunk clja a tuning klnbz lehetsgeinek bemutatsa, majd a terletek alaposabb kiveszse. Addig is sok sikert a TUNINGOLSHOZ! |