A vezrlõ egysgek szoftvernek mdostsval s optimalizlsval a GX mr a kezdetektõl fogva foglalkozik. Tevkenysgnk jelentõs hnyada e kr szervezõdik. Ebben a legnevesebb nmet szakembereket kvetjk, akiknek sok ves tapasztalatuk van a mdostssal s fejlesztssel kapcsolatban. Velk az egyttmûkdst sikeresen tovbbra is folytatjuk, mra mr sajt adatbzisunk van klnbzõ autkhoz tbb ezer mdostott szoftverrel, melyek tbbnyire nmet vagy francia gyrtmny vezrlõ egysggel elltottak (ECU - Elektronic Control Unit) elsõsorban BOSCH s SIEMENS, de idõnknt MAGNETI MARELLI, DELCO, DENSO (Subaru) is. Partnereink s sajt tapasztalataink garantljk a mdosts legmagasabb minõsgt. Errõl tesznek bizonysgot rendszeresen visszatrõ gyfeleink is.
Az EPROM (elektronikus memria blokk) memria mdostsa olyan programmal trtnik, amely a teljestmny s a forgatnyomatk nvelsnek rdekben van optimalizlva. A gpjrmûvek megkzeltõleg 1986 ta rendelkeznek vezrlõ egysgekkel, melyek szablyozzk az zemanyag befecskendezst, annak elgetst s sok ms mûveletet, melyek fontosak a helyes s az optimlis motormûkds rdekben. Az autk ksztõi knytelenek olyan szria programokat kszteni, melyek kpesek a legextrmebb vezetsi helyzeteket is kezelni, legyenek azok hõmrskleti krlmnyek, az zemanyag minõsge, vagy nem utols sorban a fogyaszts, aminek cskkentse rdekben jelentõsen visszafogjk a kibocstott zemanyag mrtkt.
s itt jutnak lehetõsghez a szakemberek, hogy kihasznljk ezeket a fogyaszts visszafogsbl add tartalkokat. Lehetsges optimalizlni a befecskendezst, a gyjts idõztst, a levegõ s az zemanyag arnyt, a turb nyomsnak nvelst kihasznlva azt a jtkteret, ami rendelkezsre ll a motor vezrlõ szoftvernl. A gyjtssal indul motoroknl minõsgi zemanyaggal kell szmolnunk (Natural Plus 98okt. Super plus 99 okt.).
Relisan a szoftveroptimalizlssal a teljestmny 25-30%-os nvekedse rhetõ el a turbs motoroknl, mg az atmoszfrikusoknl 5-8%.
A maximlis klnbsg a teljestmnyben s a fordulatszmban nem mindig a cscson rezhetõ, de mr dntõ lehet az alacsonyabb vagy kzepes fordulat esetn is. A teljestmnyt nem szabad a maximumig hajtani, mivel tekintettel kell lenni az lettartamra, az zemanyag fogyasztsra s az aut mindennapi hasznlatra is.
Gyorsabb s erõsebb autknl bizonyos esetekben el lehet tvoltani a sebessgkorltozt (V-MAX), ami ltal akr 300km/rs sebessghatr elrse is lehetsgess vlik.
ECU kommunikci
A tuning programokat mindig egy adott ECU-hoz (vezrlõ egysg) fejlesztik ki, gy nincs semmilyen univerzlis kezels, nem lehet ms tpusokra alkalmazni ugyanazt a szoftvert. A vezrlõ egysg folyamatosan kommunikl a szerviz diagnosztikval, nem jegyez be semmilyen hibt, a mdostst diagnosztikval nem lehet eltvoltani. Csak akkor tvolthat el, ha egyes paramtereket kzvetlenl mdostunk, vagy fizikailag szt kell szedni a vezrlõ egysget.
A motor lettartamnak rvidlse a szoftvermdosts hatsra elsõsorban attl fgg, hogy miknt hasznljuk a maximlis teljestmnyt s miknt bnunk az autval, ami rendszeres karbantartst s szerviz kontrolt ignyel. Az atmoszfrikus motoroknl az lettartam cskkense gyakorlatilag nem jn szba, mg a turbs tpusnl ez 7-10%, ami csak a motor bizonyos rszeit rinti, mint a turb.
A mdostott szoftvert mindig le lehet cserlni a szria szoftverre. A szoftvermdosts elõtt s utn a vezrlõ egysgnek folyamatosan kell kommuniklni a szerviz diagnosztikval. Alig szlelhetõ nvelse a befecskendezett zemanyagnak, ez megnyilvnul a jobb gyjtsban s a keverk gshez szksges hõmrsklet cskkensben.
Az alacsonyabb hõmrsklet nagyon fontos, mert gtolja a motor krosodst (pl. dugattyk tgse), a turb laptjainak elgst ez ltal a lambdaszondk krosodst. Ennek ksznhetõen a motort semmilyen mechanikus tlterhels nem ri, mg szervizknyvbe sem szksges berni.
A maximlis teljestmny hasznlatkor termszetesen a fogyaszts nõ, de gazdasgos vezets esetn az tlag alatt mozog. Ez azt jelenti, hogy a fogyaszts megkzeltõleg hasonl, mint a szria vezrlõ szoftver esetn, s ezt a vezetsi stlussal jelentõsen lehet szablyozni. A befecskendezsi hatrok megõrzõdnek.
Garancik
A GX tuning 14 napon bell olyan garancit vllal, hogy ha az autt kiprblva nem elgedett, akkor visszakerl az eredeti szoftver s kifizetett pnzt is visszakapja. Tovbb 24 hnapos garancit vllalunk a vezrlõ egysgre s 60 hnapos garancit a mdostott szoftverre.
Figyelmeztets
Vgezetl fontos megjegyezni, hogy nem minden cg hasznl egyforma minõsgû programokat. Lehet tallni rossz minõsgû s hibsan mdostott szoftvereket, melyek nvtelenl letlthetõk az Internetrõl. Jobb esetben a teljestmny vltozatlan marad, rosszabb esetben akr a motor srlshez is vezethet ez. Ezrt klnsen fontos, hogy milyen cggel vgeztetik el a mdostsokat. Mrlegeljk szintn, hogy ezek milyen tovbbi szolgltatsokat nyjtanak.
A modern autk motorjnak vezrlst egy u.n. motorvezrlõ elektronika vgzi. Bizonyos tpusok esetben mr 1988-tl elõfordul. A motorvezrlõ elektronikban tallhat egy memriaelem, aminek az tprogramozsval megvltoztathatjuk a motor vezrlsnek paramtereit, ezltal a leadott teljestmnynek s nyomatknak rtkt. A chiptuning egyfajta motoroptimalizls, amikor a gyrtk ltal meghagyott tûrseket hasznljuk ki, a leadott teljestmny, nyomatk nvelse s a fogyaszts cskkentse rdekben. Ez azt jelenti, hogy az optimalizlst kvetõen autnk ugyanakkora teljestmnyfelvtel mellett kevesebbet, az eredetinl lnyegesen nagyobb teljestmnyfelvtel mellett tbbet fogyaszt. Norml vezetsi krlmnyek mellett a gyakorlat szerint nem mrhetõ a fogyaszts vltozsa.
A Tuning menete a kvetkezõ: Elõszr az eredeti programot archivljuk, majd az optimalizlt tuningprogramot letltjk a chipbe. Ezutn jhet a prbakr.