A vezérlõ egységek szoftverének módosításával és optimalizálásával a GX már a kezdetektõl fogva foglalkozik. Tevékenységünk jelentõs hányada e köré szervezõdik. Ebben a legnevesebb német szakembereket követjük, akiknek sok éves tapasztalatuk van a módosítással és fejlesztéssel kapcsolatban. Velük az együttmûködést sikeresen továbbra is folytatjuk, mára már saját adatbázisunk van különbözõ autókhoz több ezer módosított szoftverrel, melyek többnyire német vagy francia gyártmányú vezérlõ egységgel ellátottak (ECU - Elektronic Control Unit) elsõsorban BOSCH és SIEMENS, de idõnként MAGNETI MARELLI, DELCO, DENSO (Subaru) is. Partnereink és saját tapasztalataink garantálják a módosítás legmagasabb minõségét. Errõl tesznek bizonyságot rendszeresen visszatérõ ügyfeleink is.
Az EPROM (elektronikus memória blokk) memória módosítása olyan programmal történik, amely a teljesítmény és a forgatónyomaték növelésének érdekében van optimalizálva. A gépjármûvek megközelítõleg 1986 óta rendelkeznek vezérlõ egységekkel, melyek szabályozzák az üzemanyag befecskendezését, annak elégetését és sok más mûveletet, melyek fontosak a helyes és az optimális motormûködés érdekében. Az autók készítõi kénytelenek olyan széria programokat készíteni, melyek képesek a legextrémebb vezetési helyzeteket is kezelni, legyenek azok hõmérsékleti körülmények, az üzemanyag minõsége, vagy nem utolsó sorban a fogyasztás, aminek csökkentése érdekében jelentõsen visszafogják a kibocsátott üzemanyag mértékét.
És itt jutnak lehetõséghez a szakemberek, hogy kihasználják ezeket a fogyasztás visszafogásából adódó tartalékokat. Lehetséges optimalizálni a befecskendezést, a gyújtás idõzítését, a levegõ és az üzemanyag arányát, a turbó nyomásának növelését kihasználva azt a játékteret, ami rendelkezésre áll a motor vezérlõ szoftverénél. A gyújtással induló motoroknál minõségi üzemanyaggal kell számolnunk (Natural Plus 98okt. Super plus 99 okt.).
Reálisan a szoftveroptimalizálással a teljesítmény 25-30%-os növekedése érhetõ el a turbós motoroknál, míg az atmoszférikusoknál 5-8%.
A maximális különbség a teljesítményben és a fordulatszámban nem mindig a csúcson érezhetõ, de már döntõ lehet az alacsonyabb vagy közepes fordulat esetén is. A teljesítményt nem szabad a maximumig hajtani, mivel tekintettel kell lenni az élettartamra, az üzemanyag fogyasztásra és az autó mindennapi használatára is.
Gyorsabb és erõsebb autóknál bizonyos esetekben el lehet távolítani a sebességkorlátozót (V-MAX), ami által akár 300km/órás sebességhatár elérése is lehetségessé válik.
ECU kommunikáció
A tuning programokat mindig egy adott ECU-hoz (vezérlõ egység) fejlesztik ki, így nincs semmilyen univerzális kezelés, nem lehet más típusokra alkalmazni ugyanazt a szoftvert. A vezérlõ egység folyamatosan kommunikál a szerviz diagnosztikával, nem jegyez be semmilyen hibát, a módosítást diagnosztikával nem lehet eltávolítani. Csak akkor távolítható el, ha egyes paramétereket közvetlenül módosítunk, vagy fizikailag szét kell szedni a vezérlõ egységet.
A motor élettartamának rövidülése a szoftvermódosítás hatására elsõsorban attól függ, hogy miként használjuk a maximális teljesítményt és miként bánunk az autóval, ami rendszeres karbantartást és szerviz kontrolt igényel. Az atmoszférikus motoroknál az élettartam csökkenése gyakorlatilag nem jön szóba, míg a turbós típusnál ez 7-10%, ami csak a motor bizonyos részeit érinti, mint a turbó.
A módosított szoftvert mindig le lehet cserélni a széria szoftverre. A szoftvermódosítás elõtt és után a vezérlõ egységnek folyamatosan kell kommunikálni a szerviz diagnosztikával. Alig észlelhetõ növelése a befecskendezett üzemanyagnak, ez megnyilvánul a jobb gyújtásban és a keverék égéséhez szükséges hõmérséklet csökkenésében.
Az alacsonyabb hõmérséklet nagyon fontos, mert gátolja a motor károsodását (pl. dugattyúk átégése), a turbó lapátjainak elégését ez által a lambdaszondák károsodását. Ennek köszönhetõen a motort semmilyen mechanikus túlterhelés nem éri, még szervizkönyvbe sem szükséges beírni.
A maximális teljesítmény használatkor természetesen a fogyasztás nõ, de gazdaságos vezetés esetén az átlag alatt mozog. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztás megközelítõleg hasonló, mint a széria vezérlõ szoftver esetén, és ezt a vezetési stílussal jelentõsen lehet szabályozni. A befecskendezési határok megõrzõdnek.
Garanciák
A GX tuning 14 napon belül olyan garanciát vállal, hogy ha az autót kipróbálva nem elégedett, akkor visszakerül az eredeti szoftver és kifizetett pénzét is visszakapja. Továbbá 24 hónapos garanciát vállalunk a vezérlõ egységre és 60 hónapos garanciát a módosított szoftverre.
Figyelmeztetés
Végezetül fontos megjegyezni, hogy nem minden cég használ egyforma minõségû programokat. Lehet találni rossz minõségû és hibásan módosított szoftvereket, melyek névtelenül letölthetõk az Internetrõl. Jobb esetben a teljesítmény változatlan marad, rosszabb esetben akár a motor sérüléséhez is vezethet ez. Ezért különösen fontos, hogy milyen céggel végeztetik el a módosításokat. Mérlegeljék szintén, hogy ezek milyen további szolgáltatásokat nyújtanak.
A modern autók motorjának vezérlését egy u.n. motorvezérlõ elektronika végzi. Bizonyos típusok esetében már 1988-tól elõfordul. A motorvezérlõ elektronikában található egy memóriaelem, aminek az átprogramozásával megváltoztathatjuk a motor vezérlésének paramétereit, ezáltal a leadott teljesítményének és nyomatékának értékét. A chiptuning egyfajta motoroptimalizálás, amikor a gyártók által meghagyott tûréseket használjuk ki, a leadott teljesítmény, nyomaték növelése és a fogyasztás csökkentése érdekében. Ez azt jelenti, hogy az optimalizálást követõen autónk ugyanakkora teljesítményfelvétel mellett kevesebbet, az eredetinél lényegesen nagyobb teljesítményfelvétel mellett többet fogyaszt. Normál vezetési körülmények mellett a gyakorlat szerint nem mérhetõ a fogyasztás változása.
A Tuning menete a következõ: Elõször az eredeti programot archiváljuk, majd az optimalizált tuningprogramot letöltjük a chipbe. Ezután jöhet a próbakör.
Hatalmas bukás 300Km/h-s sebességnél! A mázlista...